lördag 30 juni 2012

Tjoho. Nu drar TdF igång

Håhåjaja...
Kan ni sluta med det där nu? Låt karln ha sina segrar.
Sporten vinner inget på att rota i det förflutna - inte ens om det är ruttet.
Sånt kan få förmulta i fred på cykelkomposten.
Klart att det är knepigt när fuskare plockat hem segrar men lika troligt som han vunnit genom doping så har han också vunnit över andra dopade. Rättvist i orättvisan på något sätt.
Dopskallar ska klämmas åt och jag tycker det borde vara längre avstängning.
Om man dessutom ser på cykel som lagsport är det redan knepigt ifall någon hjälpryttare torskar. Har inte lagkaptenerna extra hjälp av dopade vattenbärare så säg?


Lås fast alla cykelresultat som är äldre än fem år och satsa energi och resurser på nutiden istället.
Vi vet att alla resultatlistor från förr kan tas med en nypa salt. Alla listor utom de som Greg Lemond är med på för på hans tid förekom ingen doping. Bara före och efter. Egentligen bryr jag mig inte. Resultaten från förr är lika "spännande" oberoende hur de kom till. Det var rafflande strider längs vägarna trots allt.
Det är det fortfarande. Fjolårets Tour var ju helt enorm TV-underhållning i etapp efter etapp.
Skillnaden är att vi nu får hoppas att de faktiskt tävlar på lika villkor på ett annat villkor än för tio år sedan.


Sedan ska jag tillägga att jag inte understöder Lance för att jag skulle gilla honom framom andra cyklister. Karln har ju varit rent av otrevlig mot cykelkollegor i många sammanhang så särskilt mycket sympati är inte lätt att ha.
Men ändå. 
Sluta upp med det där nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar