tisdag 26 juni 2012

Rödstjärtsommaren

Rödstjärtparet valde en av de nya holkar vi skruvade upp i våras.
Det var också en av de holkar som hade rödstjärtanpassat ingångshål. De vill nämligen ha ett rymligt hål för att trivas. Många andra fåglar av samma storlek föredrar trängre hål.
Hanen har jag inte sett de senaste två veckorna så jag är illa rädd att han strukit med (hoppas jag har fel) men honan har matat intensivt.
Med 60-70 sekunders mellanrum har hon kommit till holken med näbben full av gott.
Då blir det 250 per timme (med 50 matningar i timmen).
Skulle hon hålla samma tempo under hela dygnet så blir det 6000 småkryp per dag och 42 000 i veckan.



Igår kom första ungen ut ur holken. Nästa satt i hålet och glodde. Vet inte hur många ungar de fött upp men jag undvek att stanna kvar för att kolla. Några snabba och halvtaskiga bilder innan jag gled iväg för att inte störa dem i onödan. Honan tjattrade hysteriskt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar