onsdag 27 juni 2012

Cykelutrustning 2. Hjälmar

Börjar bli länge sedan jag drog igång utrustningsföljetången och utan att se till att det faktiskt blev en följetång. 

1. Limar någonting
Vikt: 271 g
Köptes typ 2003 plus/minus i samband med att jag skaffade ett av mina bästa cykelköp någonsin - en Nishiki 352 Crosshybrid.
Vad ska man säga? Det är en hjälm.
Den är söndrig också. Varför har jag den fortfarande kvar????

2. Limar någonting 2
Vikt: 281 g
Köptes egentligen till min äldre pojke men jag hade sönder min silver-Limar och lånade den här till min första Vätternrunda. Den rundan gick inte så bra men orsaken stod att finna i knäna och inte i hjälmen.
För det här är egentligen en riktigt bra hjälm. Vem minns t.ex. inte Bulgaren Krasimir Vasiliev som under cykel-VM i Madrid 2005 ryckte efter två kilometer?
Precis! Han hade just då en dylik hjälm och jag undrar om hjälmens inbyggda utbrytarvillighet påverkat mitt fortsatta cyklande. 

3. Bell Alchera
Vikt 270 g
Köpt på Citymarket. Tror den hade fått fel prislapp för jag betalade en struntsumma för den.
En rent av gigantisk hjälm men förvånansvärt låg vikt ändå. Kände mig som något slags svampbarn ur någon Elsa Beskow-bok när jag hade den på mig.
Spräckte svamphatten när jag hade varit till posten och skulle hem. Försökte göra en tvär högersväng på is.
Också en hjälm som borde ha slängts istället för att skräpa i cykelskåpet.

4. Bell Sweep
Vikt 272 g
Kanske den bästa av hjälmarna jag ägt hittills. Tänker då på passform och "känsla" - dvs. att den inte märks. Blev förvånad över att den inte är lättare än Alcheran.
Lång och trogen tjänst som under jobbpendling fick ett abrupt slut när jag på tung växel och stående skulle köra förbi tre i bredd gående gymnasietjejer i Topeliusparken. Jag tog mig utanför cykelvägen och svängde in framför dem varpå kedjan hoppade (mycket nötta drev) och jag lade mig med fart och kraft rakt ner i asfalten. Den dagens inledande föreläsning skötte jag med brun yttersida på högra byxbenet och blodiga knogar. Tufft!

5. Bell Meteor 
Vikt: 409 g
Tempopotta som är något av det mest obekväma jag någonsin placerat på skallen. Men den tog mig till ett par fina tävlingsresultat. Förmodligen för att den var så obekväm att man inte kunde stå ut med att vara länge ute på banan. En migränhjälm.

6. Spiuk Kronos
Vikt: 385 g
Skaffades 2010 i samband med ett motionslopp. Javisst. Det ska vara tempohjälm på motionslopp. Speciellt om sträckan är 300 km lång och ska klaras av i hurtfriskt motionstempo. Inledde en tradition det året - en tradition jag fortsatte nu i år. Hjo är ett jättefint ställe.

7. MET Inferno
Vikt: 293 g
Skulle ersätta den kvaddade Sweep-hjälmen. Jag blev grundlurad. Hjälmen verkar vara full av stora ventilationshål men i själva verket är de puttinuttiga. Frigoliten "krymper" hålen in mot huvudet så hjälmen är onödigt varm den där ena soliga högsommardagen under året. Beskow-svampbarnskänslan  har återkommit. Dessutom sitter den snett på något vis. Varför såg Inferno-hjälmen så bra ut på Kjell Carlström när han 2009 vann Paris - Nice-etappen till Saint Étienne? Vad har Kjell som jag inte har? Snarkplåster?

8. MET Sine Thesis
Vikt: 331 g
Den här hjälmen ska väga 285 g men luft väger har jag hört och den här hjälmen är luftig. Den utsätter huvudet för korsdrag i styv kuling-nivå direkt den kommer på. Men likt Inferno är den liksom ganska stor runt om. Inte passformsmässigt utan snarare tjock liksom. Rödsopp


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar