måndag 25 juni 2012

En skinnbaggemåndag

Cyklade inte i lördags (jag har ju slutat) men jag använde cykeln för att köra runt lite på min hemholme. Kollade läget vid Klobbskat, Sommarösund och stranden i Replot.
Cyklade inte igår heller. Rörde inte ens cykeln igår. Har en "influensa-hals" som är rent av o-skön och ska därmed ta det en smula lugnt just nu.
Det är bra. Har återupptagit evighetsprojektet "röja bort skräp ur vissa delar av huset" och nu kört första släpvagnen skrot till Ekorosk. Siktar på ännu en last senare idag.

Den ca 5 mm långa skinnbaggen Liocoris tripustulatus är väldigt vanlig på brännässlor där den suger växtsaft. Likt flugbaggarna tycker jag den varit extra vanlig i år. På andra bilden syns sticksnabeln. Vissa skinnbaggar kan få för sig att sticka oss människor också.
Jag skrev skinnbaggemåndag men bilderna är från igår och typiskt nog är baggen inte på en nässla.
Klicka på dem så blir de större...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar