fredag 28 mars 2014

Nu till de viktiga liggcykelfrågorna

Ytterligare en vecka är till ända. Det har inte blivit velomobilism varje dag men jag snittar väl med typ tre dagar per arbetsvecka. Totalt rör det sig om 14 st pendlarresor nu.
Det blir 560 km och med en Larsmovända har jag knaprat ihop 630 kilometer i Waw:en. Faktum är att den Larsmovändan är den enda "nöjestrippen" hittills - även om det givetvis också är nöje att cykelpendla. Bra så långt men det börjar nu också bli dags att ta upp de väsentliga frågorna kring denna velomobilism.

Som vi alla vet nämns rakade ben i FN's konvention om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter. Men det tycks endast gälla traditionella, UCI-godkända cyklar - främst racer. Hur jag än letar så verkar det inte finnas något nämnt om rakade ben för dem som cyklar velomobil eller öppen liggcykel. Jag får faktiskt ett intryck av att det i själva verket är tvärtom. Dvs. att ben inte ska (får?) vara rakade på en cyklist som framför en sådan cykel.
Det här kommer att bli en svår ekvation ifall jag vill cykla racer en dag och velomobil en annan.

Faktum är att jag står närmast handfallen inför detta faktum.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar