torsdag 12 januari 2017

Med båten till skattkammarön

Statsministern springer resolut åt alla håll samtidigt, trampar i olika bajshögar och ser sedan ut som ett förvirrat oskyldigt och stirrigt lamm, när följdfrågorna haglar.
När detta skrivs håller Trump presskonferens och försöker med 20 ord i förrådet berätta om administrationen, strategierna och landets framtid. It's going to be so great!
Han mumlar om fake news och står själv för totala sanningar. Let me tell you. It's so great! 
Terrordåd, allt fler nynassar, svåra flyktingkriser, brutala situationer för civilbefolkning i svåra krigshärdar, sjukvårdsreformer och en ledsen Tynkkynen som brister ut i gråt när han inte får skriva vad som helst på facebook... Ack detta jordklot av idag... 
Hur ser min ståndpunkt ut?
Låt mig säga så här. Let me tell you. Jag gör som Trump, och svarar på en icke ställd fråga genom att i stället lyfta fram de riktigt stora samhällsproblemen. And it's going to be really great, I tell you! låt mig säga så här... Båtskatt. Låt oss tala om båtskatten. It's a disaster!
Så...

I höstas fladdrade Timo Soinis kalakukko-lucka fram orden "herrarnas lustjakter och juppyskotrar".  Det var dags för staten att klämma åt dessa herrar och mjölka skattemedel ur deras pengastinna fickor. Flera miljoner fräscha eurosar ska nu få bringa Finland på fötter igen.
Snart kommer lagförslaget att gå en behandlingsrunda i riksdagen.

Gränsen för båtskatten ska, enligt förslaget, vara 9 meter lång båt och/eller 38 kw (ca 51 hk) motor. När det kommer till båtens längd så kan man ju konstatera att det trots allt är förhållandevis "få" båtar som spräcker gränsen. Visst! Det finns många båtar över 9 meter - men de är i alla fall i minoritet i de flesta småbåtshamnar. >38kw-motorer finns det gott om.

Större båtar är inte sällan dyrare. Så ju större båt man har desto "större herre" är man antagligen. Skatten är hyfsat platt och verkar spänna mellan 100 och 300 €. I den gaffeln ska alla båtars skattesats få plats - oberoende om det är +9m halvruttna vrak eller om det är 50 meter 50 knops raceryacht med biograf, 18-håls golfanläggning och jaktstuga.

Låt mig så ställa min egen båt i ljuset av denna båtskatt.
Längden är spräckt med en marginal som är lite större än löjligt skrattretande. 10,20 m krockar jag nämligen ändå inte ner till 8,99 mot lämpligt hög klippa. Kan inte ta vinkelkapen och ägna mig åt manikyr i någondera änden.
Motorn då? I varvets båtkort är antalet hästkrafter angivet till 55 stycken. Det är 41 kw. Motorn från 1962 är av märket Parsons Pike Marin. Det är egentligen en marinerad form av Fordson Super Major. Just Fordson Super Major-motorer från år 1962 är enligt uppgift de facto 52 hk (38,8 kw). Därmed börjar jag vara löjligt nära den där gränsen. Nu är ju detta dessutom siffror som angivits av företag för 55 år sedan. Motorn må ha nya inälvor idag, men ger den verkligen 38 kw? Kommer jag att betala skatt för något jag inte har - alltså en mer än 38 kw stark motor? I registret är ju kraften förstås angiven som 55 hk i enlighet med båtkortet och i enlighet med den gamla registreringen.

Sedan kommer vi till lustjaktens inköpspris. Grejen är ju att denna luxuösa yacht gick lös på 4000 €.  Det blev lite prutning på slutliga priset med transporten inräknad. Skick och interiör är därefter. Med andra ord formligen badar jag i sådan överdådigt dekadent lyx när jag glider omkring med denna båt, att stackars Soini sannolikt drabbas av totalt psykbryt vid blotta åtanken. Som om det inte var nog med den extravagans som kom på köpet, klämde jag ju in än mer pråligheter innan jakten sjösattes. Fungerande elektricitet, utökad hydraulisk styrning i form av en ratt, nya vräkiga lanternor, en kompass och en kartplotter, är några exempel på den måttlöshet jag ägnade mig åt. Slutligen fixades motorn så att den fungerar, vilket lär ge Soini den definitiva avundsjuke-nådastöten. 

Men nu "får jag mig". Jag skall rättmätigen beskattas för att jag vältrar mig så dekadent i denna obeskrivliga lyx. Soinis avundsjuka lättar säkert.

Men rikedomen har trots allt en gräns. Låt mig göra antagandet att båtskatten blir en dryg hundring i mitt fall. För enkelhetens skull kan vi avrunda till hundra euro per år. I något slags hänseende så betyder det att jag kör båten i mindre omfattning för att åstadkomma en diesel-inbesparing på motsvarande hundra euro. Om jag räknat rätt, torde andelen skatt för den inbesparade mängden diesel röra sig om ca 40 €. Om jag fortsätter räkna rätt är statens totala skatteinkomst på min båtskatt således 60€. Sedan ska staten anstalta med funktioner så att denna nya båtskatt ska kunna indrivas. Det kostar också någonting. Finns det risk att jag blir en ren förlustaffär för Soini? Min lyxtillvaro i båten - antagligen reparation av något läckage - kan alltså bli kostsam för staten. Ett är dock klart - jag spyr ut några kg CO2 mindre. Alltid någonting positivt.

Men SOS har säkert en lösning om det visar sig bli förlustbringande business. Det går alltid att höja båtskatten.

Nej jag har verkligen inget emot att betala skatt och jag kan tänka mig att gå med på höjning av inkomstskatten om det verkligen behövs - eller gärna bibehålla sockerskatten. Men vissa skatteidéer är ju bara så in i vassen urbota korkade påhitt. Båtskatten måste vara ett svårslaget rekord i hittepå-tävlingen. Får man förmoda att det varit en ovanligt våt SOS-bastukväll någon gång under sensommaren? När kommer kolfibercykel-skatten? När kommer velomobilskatten? När kommer lådcykelskatten? När kommer skatt på kakelugn i huset? När kommer möbelskatt? När kommer...

Mitt båtskrälle har egentligen inget värde annat än något slags historiskt sådant. Den är halvt i originalskick, egentligen gravt opraktisk som fritidsbåt och lika (gravt) rustikt oförfinad. Men som jag skrivit tidigare är det exakt en sådan båt jag ville ha. För mig handlar båten/båtägandet/båtåkandet om något annat än bekvämlighet.

Civil olydnad är jag ofta lite tveksam till, men i det här sammanhanget borde alla utskickade skattefakturor ligga obetalda och, invikta i Postinen, raskt förpassas raka spåret till återvinning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar