torsdag 31 juli 2014

Mitt emellan två lopp

Om man ännu ska älta Botniacyklingen en liten smula så...
... var snittfarten de första 11 kilometrarna fram till E8 49,9 km/h.
Vid Maxmobron (30,5 km) hade det sjunkit till 46,7 km/h
Vid Kvevlaxbron (52 km) var det nere i 44,65 km/h
Där kunde, borde, skulle det ha stannat enligt egna målsättningar.
Men i Lillkyro (76 km) var siffran 42,5 km/h.
I Storkyro (89 km) hade det krympt till 41,7
... för att slutligen droppa till 40,5 vid målgång.
Som sagt. Det brast,

På lördag är det liggcykel-FM.
Jag kör bara 200 m sprint och 1h-loppet.

Hade en gång en idé om att 1h-loppet ska köras med 50+ i snitt men den målsättningen får jag förmodligen slänga all världens väg. Precis allt jag gjort den senaste tiden har varit helt tvärtom mot vad man borde göra i förberedelserna inför tävling.
Har skrapat/målat hus (det tar aldrig slut och kommer att uppta mina somrar i minst tre år till) samt jobbat intensivt med ett arbete/projekt som har en (av flera) deadlines imorgon fredag.

Har jag tränat? ... eller helt enkelt bara cyklat? 
Nä! ... förutom förra helgens ugnsbakade fisk då alltså.

Så för en stund sedan måste jag bara ge mig tid att sticka iväg på en kort, kort, kort runda.
Däcken pumpades inte (gav mig inte tid) till deras mest fördelaktiga tryck men huven (taket) plockades på.
Det blev drygt 20 km och snittet 48,7. Plockar jag bort två minuter av lallande i stan så får jag ett snitt på 49,7. På en bana är väl 50 inom räckhåll men då måste jag hålla på i 40 minuter ytterligare. Hmmm... hmmm...

Men så blev jag plötsligt också lite lätt förvirrad. Bytte ju till Schwalbe Kojak bak. Kojak ska vara snabba. Det har jag både hört och läst. Har kört med Marathon Supreme som väl kan anses vara något slags vardagsracer-touring-däck. Idag noterade jag dock ett rullmotståndstest som tydligt pekade på att Marathon Supreme har lägre rullmotstånd. Så...
Borde jag byta tillbaka?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar