måndag 23 juli 2012

Pzpapp!

... Lät det i kontakten/transformatorn när jag idag pluggade min nya usb-hubb i väggen.
Hade nyss bytt ut den hubb (på engelska hub) jag köpte för en vecka sedan. Den gamla gav helt upp kontraktet efter en vecka, fick datorn att gå i baklås, externa hårdskivan att släcka ner och mitt hjärta att stanna. Det sista på grund av alla timmarna arbete som ligger lagrat på diverse ställen. 


Vad är en usb-hubb? Det är en förlängning och förgrening av datorns usb-kontakter. 
Min dator har för få usb-kontakter - alternativt: jag har för många saker kopplade till datorn.
Själva datorn står lite halvgömd (jag är jätteledsen Steve) nere i ett hörn vid sidan om arbetsbordet vilket också tillika är ett skåp. 
Det är nämligen en sådan där stor maskin som tar för mycket plats på bordet. 
Jag har det ordnat så taskigt att jag har svårt att komma åt usb-utgångarna bakom datorn. 
Därför skaffade jag en hub vilken jag har ovanpå arbetsbordet och i vilken jag kan plugga i det som där behöver ipluggas. Alla sladdar - dvs. hela sladdhärvan -  dragna bakåt och bortgömt in mot ett hörn, ner genom ett hål i och in i maskinen.


Så, vad är alltså en usb-hubb? 
- Är det Cern-teknologi och Higgs-partiklar vi snackar om?
- Är det hjärnkirurgi?
- Är det rymdforskning på Pluto?
Nej det är en skarvsladd med extra uttag!
Varför ska den nödvändigtvis behöva krångla och ställa till med detta onödiga förtret?


iLandsproblem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar