måndag 14 maj 2012

Ingen gul blomma

Ah så töntigt! Det är ju vanlig tuvull och ingen gul blomma i den bemärkelse jag tänkte.
Jag blev helt vilseledd av mig själv.
Bortförklaringar:
I princip var all blomning redan över utom på ett par exemplar. Dessa två växte uppenbarligen långt nere i mossan och stack endast upp några cm. Normalt är tuvullen ändå ganska hög. De "gula blommorna" var alltså inte likadana som utblommade exemplar bredvid. Jag kom aldrig att tänka på sambandet mellan dessa "låga plantor" och det halvgräs som tuvullen tillhör. Dessutom har jag inte råkat se tuvullens blomning just i det där skedet tidigare. 
Och - slutligen - jag var väldigt ofokuserad när jag såg och fotograferade växten i fråga.
Efter ett antal dagar med ångest över att inte veta vad det var åkte jag ut till samma plats idag.
Nu hade alla kommit längre i sin blomning och jag fick snopet notera vad det handlade om.
Inget spännande alltså. Synd eftersom jag redan hade bestämt mig för att döpa den nyupptäckta dvärgträskhyacinten till Campagnolia delicata.
Har inte cyklat i helgen (till kännedom).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar