onsdag 13 juli 2016

7,6 nautiska mil

I måndags gjorde jag första ordentliga vändan med kajaken. Startade vid Andra sjön (men inte från hamnen) och letade mig norrut mot åmynningen. Allting är ju fortfarande på provstadiet. Körde med några olika inställningar på "vevstakarna" i Mirage Driven och hittade relativt snabbt en bekväm position. Sätet går att ställa in på flera olika sätt men med vana från velomobilen vill jag gärna sitta så lågt som möjligt. Dessutom föredrar jag ju låg tyngdpunkt i en dylik båt.



En gnutta motvind norrut och marschfarten låg på ca 8,7 km/h - eller 4,7 knop ifall man vill hålla sig med nautiska mått och termer.

Svängde in vid Bådahamnen och inspekterade den boj som finns på båtplatsen jag hyr. Den (bojen) ska bytas.
På tal om det... den stora båten då? Jo nu är det i princip bara tre lanternor som ska monteras - men som kräver lite mer arbete än att bara montera dem - och sedan får den sjösättas. Fortsatta restaureringar får ske senare.

Därefter letade jag mig vidare mot åmynningen - eller älvdeltat som det kallas. Stannade dock upp bland näckrosorna och den övriga växtligheten vilken numera sträcker sig långt ut i Alörsfjärden (se karta nedan). Här bland växterna fick jag dra upp Mirage Drive och ägna mig åt lite gammal hederlig paddling. Inte så illa att faktiskt idka sådant någon gång också. Annars blir överkroppen bara en ännu pösigare säck med grillpinnar till armar.

Därefter letade jag mig åter söderut längs Alörs-/Storgrundet-sidan. Med den svaga kvällsvinden i ryggen låg marschfarten på ganska jämnt 5 knop (9,3 km/h).
När det gäller hastighet och ansträngningsgrad går det inte att jämföra kajak med cykel - även om man alltså trampar ("peddlar") den här. Att trampa 9 km/h går relativt lätt, men att pressa upp i 10 km/h kräver oerhört mycket mer kraft. Det har att göra med kajakens skrovfart. Allt över ca 5 knop gör att man har aktern allt djupare nere i den vågdal som bildas och det blir förstås bara värre ju hårdare man tar i.  Jag gjorde en kort tjurrusning mot slutet och lyckades nå 12 km/h (6,5 knop), men det är egentligen en utesluten hastighet med den här kajaken. Kan dock tänka mig att jag bekvämt håller ca 4,5 knop (8,3 km/h) för långfärder och efter lite mer träning/vana kan mäkta med närmare 5 knop. Det är bra att ha lite koll på sådana saker för att beräkna tiden som krävs för givna avstånd. Mycket viktigare på sjön än på landsvägarna i alla fall.

Det blev 14 km (7,6 sjömil) och knappa två timmar. Prima premiär-runda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar