lördag 9 juli 2016

Trampa till sjöss

I förra inlägget adderades fortskaffningsmedlet båt till blogginnehållet. Nu kommer följande variant i ämnet. Den här gången är det en slags mix mellan båten och velomobilen.
I höstas beställde jag även en trampkajak. Den dök upp i tisdags. Det tog med andra ord några dagar från beslut till paketöppnande.

Trampkajak ja...?
Minns inte exakt hur jag kom på att knappa in "bendrivna" kajaker i den där stora internetsökmaskinen. Men hur det nu än var så dök Hobies kajaker upp överallt i rutan. Jag kollade deras alternativ noggrannare och efter si och så många veckors ältande så blev beslutet taget.
Nu hade de ju iofs många olika alternativ. De har många modeller att välja mellan.

Deras framdrivningssystem heter Mirage Drive. Det är alltså två armar ("pedaler") som driver varsin fena under kajaken. Fenorna arbetar ungefär som pingvinvingar under vattnet och driver således kajaken framåt. Poängen är egentligen att dessa kajaker ska frigöra armar och händer för annat än att hålla i en paddel. De är nämligen främst nyttjade som fiskekajaker. 

De flesta av deras modeller är också anpassade för just fiske. Men jag är ju mer intresserad av att transportera mig - göra utfärder - med en kayak. Då försvann många alternativ. Jag valde således den som enligt konstens alla regler torde vara bäst lämpad för just sådant - Revolution 16.
Egentligast egentligen är jag ännu mer intresserad av modellen Adventure Island som är en trimaran-kajak med segel (inklusive samma "peddling"-drivning) men någonstans skulle förstås prisnivån dras. Även Revolution 16 kan utrustas med ett litet segel som ger ytterligare lite knuff. Den har också en skåra för centerbord.  

Jag beställde stora fenor - sk. Turbo fins - till Mirage Drive och jag skaffade redan från början ett större roder. De flesta recensioner har nämligen rekommenderat dessa. I dag gjorde jag en kort premiärrunda med kajaken. Mest handlade det om att bara känna på farkosten.

Det är oerhört roligt!! Helt fantastiskt skoj.
Synd bara att cyklandet legat så nere att benen hunnit förtvina till tändstickor som fräste till och brann bort på fem minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar