söndag 17 maj 2015

Ny spännande teststräcka

Låt mig presentera vägen/sträckan som kan vara framtidens melodi. Våra lokala vägar förfaller med rasande fart. Potthålen förökas som kaniner och de växer snabbt till småbils-slukande avgrunder.
Velomobil är inte ett fordon att rekommendera på sådana vägsträckor. Vad göra?

Jo man kan t.ex. använda sig av Seinäjoki-vägen. Den är bred, den har inte de där räfflorna längs körbanans kant och trafiken är inte ohanterbart tät.
När marschfart väl uppnåtts efter passagen av riksåttan är det bara att välja... Alahärmä, Härmä, Lappo eller kanske t.o.m. Seinäjoki. Allt beroende på tidtabell och/eller ork.

Tidigare har jag kört "Pensalarundan" som en slags teststräcka. Eventuellt kan Alahärmä tur-retur nu bli det nya och perfekta alternativet istället för det föregående som håller på att vittra bort mellan Jeppo och Pensala.

Idag tröttnade jag allt lite mot slutet trots att det inte blev så långt. Vårens och lårens fåtaliga kilometrar i kombination med gårdagens PP-runt, kändes av. Men inget annat än träning lär hjälpa. Så det är väl bara att gneta på.


4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, jo. Känns som om det kanske börjar ta sig. Samma nivå som den här tiden förra året har jag inte men det är i alla fall på rätt väg. Med tanke på hur lite jag faktiskt cyklat är det ändå bra - om jag får säga det själv. Och nu börjar det också vara kul igen. Har inte riktigt känt så stor glädje i cyklandet tidigare den här våren.

      Radera
  2. Jag har cyklat sträckan ytterjeppo-Nykabi-kovjoki-bennäs-sundby-munsala-jussila-ytterjeppo 65 km hyfsad asfalt och inga räfflor på de två korta riksåtteavsnitten. För en glad motioner som mig är det också en rejäl morot att försöka underskrida 2 timmar.
    // Johan B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer. Riksåttans räfflor finns inte överallt och de vägavsnitt du nämner är också annars trevliga - förutom kanske riksåttan mellan Kovjoki och Bennäs (transportsträcka liksom). Nykarleby-Ytterjeppo är ju dessutom bra på båda sidorna älven. Ett snitt på 32,5 (ensam?) är verkligen en fin morot. Men om du inte redan knäckt gränsen så lär det säkert ske så småningom. Morötter är bra.

      Med racern fortsätter jag varva bra vägar med dåliga vägsträckor. Med racern har man ändå bättre översikt och får plats mellan potthålen. Med Velomobilen är det värre. Sämre detaljsyn över vägytan och tre spår att hålla reda på.

      Radera