onsdag 25 juni 2014

50 km halvdöd kolja

Om en dryg månad är det finländska mästerskap. Allehanda radikala hippie-cyklister drar då sina alternativa liggtrampfordon till Nokias testbana i ... Nokia.
Ni vet... det är där de brukade testa telefoner och gummistövlar.
Där ska det köras varv på varv.

Som enda cykelmålsättning den här sommaren hade jag tänkt befinna mig på nämnda tillställning.
Det tänker jag fortfarande.
Två "grenar" är jag åtminstone med i.
- 200 m sprint med flygande start.
- 1 h
Med 1 h menas alltså att man kör i en timme och den som hunnit köra längst vinner.
Dessa två lopp är på lördag 2.8

På lördagskvällen startar också ett 24 h-lopp
... som alltså avslutas på söndagskvällen. Det loppet får någon annan ägna sig åt.
På söndagsmorgonen startar ett 12 h-lopp och på förmiddagen ett 6 h-lopp.
Det där 6 h-loppet kunde eventuellt vara något jag anmäler mig till... under en tillfällig mentalkollaps.
6 h sittliggandes i Wawen är väl vispgrädde i jämförelse med t.ex. Vätternrundan.
Men har man inte tränat distans så har man inte.
Vi får se.
Till Nokia åker jag i alla fall.

Visserligen tar jag det hela mest som en allmän liggcykelträff men det skulle ja vara skoj att även kunna klämma ur sig lite lämpliga hastigheter vid tillfället i fråga.
Dagens lilla vända via Jeppo och Pensala skulle därför innehålla lite annat än det normal-veva-hålla- tryck-precis-under-tröskeln-utan-att-gå-sig-blå-men-hålla-jämn-hastighet.
Några små sprintövningar inklämda i trampandet kunde nog vara kul - tänkte jag.
Det var det inte.

Nu vet jag nämligen vad som försvinner om man inte tränar på riktigt.
Sprintkapaciteten! En kapacitet jag förresten aldrig haft - så den har inte försvunnit. Men ändå.
Jag sprintade som den ynkligaste och svagaste lilla klena kraftlösa jag.
Med dagens prestationer skulle jag bli toksist i vilket cykeljippo som helst.

Sprint i velomobil är taktik.
Hur lång ansats ska man egentligen ta? Hur ökas tröttheten och mjölksyran så lite som möjligt innan själva sprinten? Lång ansats och svag acceleration eller tvärtom... eller mitt emellan?
Jag måste också gå på lättare växlar mycket längre - inte växla till sirap för snabbt.

Faktum är att hela rundan var torsk, sillsallad, lake, kolja. Kroppen var trött helt enkelt.
Lite sämre medelhastighet än "normalt" kan dock ha berott på att jag inte hade huven/taket på. Testade en ny hjälm som precis anlänt till min samling "viktiga cykelrelaterade produkter".
Hjälmen känns bra på skallen. Den har inga av de där spretiga fenorna som så många cykelhjälmar har - bl.a. mina gamla hjälmar - och som gör att de inte passar i velomobilen.
Huven kan jag också ha även om hjälmen är på skallen.
... och så är hjälmen så där modernt ääero också. Blir värsta trendtönten på racern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar