fredag 12 oktober 2012

Endast på den här bloggen: Doping

Varför inte lite dopingsnack? Det är länge sedan sist och alldeles för lite av den varan på cykelsidor i allmänhet.

- Det här är kul: http://www.cyclingnews.com
Inte för att Rudy sade så i artikeln men man får ett intryck av att LA's konkurrenter snart börjar skylla sin egen doping på just LA.

- I Lance-kretsar kommer det att heta att LA i rättvisans namn minsann också hade rätt att dopa sig precis som alla andra. Har hört om sprinters vars "karriärer" sabbats betänkligt då de åkt fast. Ingen ånger över fusket men däremot missnöje över att åka fast.

- Cyklister och många managers (liksom många andra idrottsmän) verkar generellt (några få undantag) vara urusla taktiker när de öppnar käften. Oberoende om de babblar om doping eller t.ex. händelser under lopp och etapper så är de uppenbart kassa på att snacka trovärdigt. Sinsemellan och inom sporten vet de garanterat hur mycket bullshit de spyr ur sig mot press och publik men de fortsätter obehindrat att dra gladpacksgenomskinliga struntklichéer. Publiken underskattas.

På tal om det:
För många år sedan brukade jag följa med F1. Allt började med typer som hette tuffa grejer som Clay Regazzoni, Jochen Mass och givetvis Didier Pironi. Det var svenskar (i alla fall en) som hette Slim Borgudd och givetvis så dök även en mustaschprydd finne upp. På den tiden såg jag ingen F1 på TV. Det sändes sällan på de kanaler vi hade. Svaret hette Teknikens Värld. Jag såg iofs. sista loppet då Rosberg tog hem titeln men sedan var det tv-uppehåll i stort sett fram till Häkkinens dagar. Själva loppen tröttnade jag snabbt på. Under en hel säsong var det sammanlagt säkert två minuter riktig spänning ur verklig racing-synvinkel.
Allt annat var bara tankningar, däck och hållbarhet och trasiga växellådor och gäsp. Däremot började jag fatta tycke för presskonferenserna efter loppen. Maken till onödiga tillställningar må jag säga. Kan inte dra mig till minnes en enda vettig sak som någon någonsin hävt ur sig i de sammanhangen. Spännande och fascinerande på sitt sätt.
Nu har jag inte sett F1 sedan jag vet inte när - inte ens presskonferenserna.

- Jag kommer nog att sitta bänkad när vårklassikerna drar igång.

- Gårdagens jobbpendling: Jag blev helt andfådd redan efter två kilometer på morgonen - dvs vid Nykofrys. Berodde delvis på konstiga ben efter tre veckors uppehåll vilket i sin tur ledde till ökad kadens (snittade hisnande 80).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar