torsdag 5 april 2012

Tysk skärtorsdag

Babylon har avhandlats i ett tidigare inlägg.
Nu fortsätter jag naturligt nog med Tyskland. 
Det handlar alltså om låtar som har Tyskland i titeln. Kriteriet är att låtarna ska finnas i min skivsamling vilket betyder att skivorna finns på riktigt - dvs. som typ LP eller CD. 
Inga fuskiga mp3-nedladdningar eller Spotify-strunt.
Amon Düül II's skiva "Made in Germany" (utg. 1975) handlar om Tysklands historia men diskvalificeras eftersom de missat skriva en enda låt med Tyskland i titeln. Brittiska gänget Edgar Broughton Band styrde upp tyskarnas misstag på sin skiva Bandages från samma år.
Får jag således presentera Edgar Broughton Band och låten "Germany".


Nästa låt finns liksom inte på youtube men har märkligt nog lagts som soundtrack på någon liten video med typer som kör motorcykel mellan träd, på broar och längs bergs-stigar i Vietnam.
Låten är Violent Femmes' "She Went to Germany". Den ska jag ha som spinninglåt någon dag då jag blivit framgångsrik profsinstruktör.


"Impossible Germany" då? Jag har en hel del Wilco men typiskt nog inte Sky Blue Sky - skivan som låten finns på. Därför lämnas den bort hur bra den än är.
Där är det kört. Helt klart har Babylon varit mera populärt än Tyskland.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar