lördag 28 april 2012

Botaurus stellaris


Är det Stålmannen? Är det ett UFO? Är det fake? Är det skit på linsen?
Nej! Det är en Brun kärrhök.

Efter säkert 15 års uppehåll tog jag mig idag ut till fågeltornet vid Bådan.
Mest för att se om det finns kvar och hur det numera ser ut i viken nedanför.
Tornet finns kvar men oj så mycket vassen har spridit sig. Verkar finnas planer på att plocka dit Highland-kor (noterade jag på nätet efter hemkomsten) och stängsel sätts på plats. Stängslet såg jag live.
Det var ju visserligen lite halvsömnigt tempo så där på eftermiddagen men några arter var ändå på plats.
- Morkulla (skrämde jag upp på väg ut dit)
- Sångsvan (ett par)
- Trana (två par + en som flög över)
- Grågås (två st.)
- Gräsand (flera par)
- Skedand (åtm. två par)
- Kricka (några par)
- Bläsand
- Knipa (åtm. ett par)
- Salskrake (hona)
- Sothöna (flera st. - som bråkade på sedvanligt vis)
- Tofsvipa (flera som flög över)
- Skrattmåsar, fiskmåsar, gråtrutar och kråkor
- Sädesärla, talgoxe, talltita + flera småfåglar jag inte hann artbestämma
- Havsörn (1 st flög över)
- Brun kärrhök (på något sätt en typfågel för stället)
och, OCH... se bilden längst ner...

Här några bilder. Allt händer på andra sidan viken så mitt objektiv är inte uppgiften moget.
Kärrhöken:



Kärrhök och trana i varsitt hörn:


Grågås:


Och nu... BILDEN med stort B (följt av versaler):


Ingen fågel syns - vad jag kan se - men ungefär där någonstans gömde sig en fågel jag i hela mitt liv velat höra på riktigt. Rördrom gott folk, rördrommen!!! Lyssna!
Hela mitt fågelskådar-år är härmed räddat. Kommer jag inte ut och cyklar imorgon så beror det bara på att jag dräller vid fågeltornet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar