onsdag 15 juli 2015

Om icke-empirisk vetenskap med Waw

Med Wawens framvagnsjobbb följde förstås hjulinställning. Toe in/out behöver kontrolleras och justeras. I de gamla anvisningarna sägs att hjulen bör vara helt parallella och om man har svårt att verkligen mäta exakt så är det bättre om felmarginalen går i toe in-riktningen.

Framhjulen har ett visst glapp, eller "spel". Dvs. deras axlar är inte orubbliga. Glappet är någon millimeter i vardera riktningen. Kan ju hända att tanken med ett ynkligt toe in har att göra med att man tänkte sig att framhjulen "trycks en smula bakåt" och på så sätt blir mera parallella när man cyklar. Jag vet inte.  Så enkelt är det i alla fall inte.

Det nya är nämligen att hjulen borde ha ett litet toe out. Några som kör snabbt med Waw där nere i Europa har konstaterat detta. Enligt denna nya devis lär det ska vara så att hjulen (eller hjulaxlarna) letar sig "framåt" när de roterar och rullmotståndet blir lägre. Vet inte hur de har kommit fram till detta. Wattmätare kanske.

Nåväl. Inledningsvis hade jag ett puttinuttigt toe in. Igår kväll ändrade jag till ett puttinuttigt toe out. Ca 2,5 mm mätt mellan framhjulens "bakersta" del och "främsta" del (på ett 20"-hjul).
I morse körde jag åter en vända till Holmankangas och tillbaka (ca 55 km)

Först hade jag tänkt göra samma övningar som under gårdagsmorgonen - dvs. hålla ca 40 och dra upp till 60 (eller så mycket jag orkar). Men ganska omgående noterade jag att benen var fulla av kolsyra, eller något i den stilen. Det var nästan jobbigt att bara hålla 40. Planerna ändrades och jag körde de där 40 km/h på lätt växel hela vägen till Holmankangas. Att få upp kadensen och klara av att hålla hög kadens under längre tid borde nämligen vara ett litet måste för mig - om det nu finns några måsten med det här. Så någon slags träning blev det väl.
På hemvägen hade jag vinden lite snett med. Så jag gick in i bekvämlighetszonen och tryckte i tyngsta möjliga växel och malade på i gammal ohejdad sengångarstil.

Och så frågorna...
Gick det tyngre pga. dåliga ben eller pga. toe out? Kanske benen var OK men allt blev bara jobbigare för att rullmotståndet ökade?
Det var ungefär 3-4 km/h som saknades - överallt - hela vägen. Vem tog de kilometrarnaitimmarna?
Var det både benen och toe out. Eller var benen så totalkassa att det gick så pass mycket långsammare trots bättre hjulinställning?
Eller var det pga. förändrat däckstryck från tidigare? Eller vindriktningen?

Det finns  hyfsat empiriska metoder att mäta rullmotstånd i samband med hjulinställning. Jag har bara inte riktigt tid att engagera mig i sådant just nu. Så jag fortsätter att gå på helt empirisk känsla istället. Tror jag kör med toe out en eller två gånger till. Känns det fortfarande trögt justerar jag väl hjulen parallella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar