måndag 6 juli 2015

Lite vitt är det nya gula

Så vad har jag egentligen pynjat med?
Jo jag har förberett och fixat så att Wawen ska kunna förses med kåpor över hjulhusen. Den smalare spårvidden behövs om jag överhuvudtaget vill ha en svängradie mindre än 3 kilometer. Den 2 cm sänkta nosen är bara en aero-grej. Waw har en tendens att vara lite hög i framänden (eller låg där bak) och det ville jag åtgärda. Bättre om inte fullt så mycket luft kläms in under skalet. Tror aerodynamik-skillnaden är större i teorin än i praktiken. Dessutom kan man förstås också ha marginellt mindre hål för hjulen (undertill) om de (hjulen) inte sticker ut fullt så mycket. Kåporna är alltså inte bara på sidan. De sträcker sig också en bit in under Wawen och täcker in hela hjulhuset från alla håll. Att de går så långt bakåt längs sidan är för att formen ("böjen") ska vara så jämn och fin som möjligt. 

För ett antal dagar sedan hade jag filat till hjulhålen och borrat nödvändiga hål för de skruvar som behövs för att fästa kåporna. När bilden togs hade jag precis monterat dem för första gången och slängt lite tejp på sina ställen runt kanterna.
Därefter tog jag några vändor i stan för att se hur velomobilen kändes med den nya framvagnsgeometrin, samt för att se om svängradien alls räcker till. Allt kändes och verkade riktigt bra. Visserligen behöver jag "planera" tvära svängar bättre än tidigare, men något problem var det ändå inte. Den är till och med funktionell i gathörn.

I går kväll drog jag iväg på en mer ordentlig testrunda. Försökte hålla lite tempo för att se hur framvagnen beter sig i högre hastighet. Det kändes faktiskt också bra. Jag ska ännu kontrollera och småjustera framhjulens toe in/out i strävan att hitta minimalt rullmotstånd.

Jag kan inte påstå att kåporna gav någon märkbar effekt i fart. Snitthastigheten var i princip exakt i parentes med vad den varit på samma vägsträcka de senaste "kåplösa" rundorna. Men jag har som vanligt cyklat alldeles för lite, så kanske kåporna ändå lyckades kompensera en form på dekis? Vad vet jag.
... ja ett vet jag. Det är motorn som driver och dagsform har långt större effekt än vilka aerotrimningar som helst.

Kåporna är inget jag knådat ihop här hemma. Waw-tillverkaren Fietser/Katanga hade för något år sedan gjort dylika kåpor till en eller två Wawar. Gjutformerna fanns kvar och de fixade snabbt ett par till mig. Nu behöver jag putsa och förfina en smula - men inte för mycket. Tillräckligt rustikt behöver det ändå få vara.

Tänk om jag faktiskt skulle lyckas träna lite nu också. Det räcker knappast bara med aerodynamiska förbättringar. Till liggcykel-FM kommer i år ett spännande Streamliner-hemmabygge (Streamliner = helt täckt tvåhjulig liggcykel = absolut snabbaste konstruktionen) så det blir med andra ord stentufft. Och kul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar