lördag 5 januari 2013

Friskluftslördag med fallgrop

Började lördagen med fullt rimliga "en kopp kaffe och frukost". Kan inte påstå att jag häpnade av den inledningen.
Sedan hängde jag på när ett gäng cykelkompisar drog iväg ut på en runda i det fantastiska midvintervädret. Som jag befarade började vänsterknäet strula men jag ville inte avbryta så det fanns inget annat alternativ än att cykla stående. Jag kommer härmed att banta cyklarna genom att rationalisera bort onödigt skräp som sadel och stolpe.

Igår gjorde jag misstaget att inhandla ett par skidor. Skateskidor dessutom.
Men gjort är gjort och nu ska jag stå mitt kast.
Själva skidorna är ett par Fischer ur den billigare änden av deras sortiment och samma gäller skorna.
Dessa - samt stavarna - har jag nu också testat längs de upplysta sju kilometrarna som vi har bakom stjärnhallen här i stan.
Eftersom det är ganska exakt 30 år sedan jag stått på ett par skidor hoppades jag att inte allt för många åkare söker sig till spåret på lördagskvällarna. Tack och lov infriades förhoppningarna och jag kunde vingla, stapla, snava och ramla mig fram i spåret förhållandevis ostört. Det är skitsvårt att skejta!
Spåren rakt fram (samt rumpavtrycket) ute i lössnön nere vid åkern nära andrasjön bjuder jag på.
Tror jag lyckades prestera sammanlagt 100 meter halvhyfsat fina skär. Resterande 6,8 km ägnade jag åt att ha fel tyngdpunkt, fel riktning på skidorna, sätta ner fötterna fel samt undvika ha sinnesnärvaro att åka lugnt och sakligt. Förmodligen hinner jag inte få ordning på det där under den här säsongen men det var ju hur kul som helst ändå. 
Måste bara se till att jag fortsätter att åka vid tidpunkter då spåret är någorlunda folktomt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar