fredag 19 oktober 2012

Harmoniskt bilägande

En sådan rubrik är en galen människas önsketänkande och total science fiction.

Halvljuslamporna på min bil håller ungefär ett år, lite drygt kanske.
De ska med andra ord bytas med jämna mellanrum.
Jag skulle behöva mental terapi ett halvår innan och efter dessa byten för ingenjörerna som konstruerat bilskrället har gjort sitt allra bästa för att en simpel sak - som ett lampbyte -  ska bli en utdragen ångestladdad process med tårar och blod.
Dessa ingenjörer borde egentligen straffas genom att själva åka land och rike runt för att själva byta alla lampor i sina egna konstruktioner.
Nåja. Vänstra strålkastaren går väl något så när efter att batteriet plockats bort. Då kommer man ju åt rätt hyfsat. Att hålen i ljusinsatserna är av ett format så att händerna ryms in men att fingrarna tappar styrförmåga och kraft är en annan. Till slut lyckas man ändå byta.
Högra sidan är en annan visa. Det är en visa skriven av något gammalt tyckasyndomsigsjälv-band fullt av slynglar i långa pannluggar år 1984. Så uppåt på en skala blir man.
Utrymmet mellan lampan och bakomvarande mojäng är litet, vasst och tillåter ingen som helst fri sikt inne i utrymmet där lamporna (brännarna) skall monteras.
Bygeln som håller fast halvljuset orkar man inte lyfta av eftersom fingrarna inte når den ur rätt riktning.
Till slut vrider man handen i en vinkel där man kommer åt bygeln men samtidigt orsakar blodvite.
När adrenalinnivån nått kritiska höjder lossnar bygeln.
Därefter ska man ha in nya lampor. De ska med hjälp av fingerspetsarna styras in i en labyrint av plåt och plastkanter samtidigt som man är livrädd att tappa ner dem (både lampor och fingrar) någonstans där man inte kommer åt dem längre. Parkeringsljuset på vänstra sidan är i princip omöjligt att få in i sockeln på rätt sätt.

Det är nog tur att ingenjörerna befinner sig på tryggt avstånd...

4 kommentarer:

  1. Märkestönteriet handlar nog mest om att känna sig hemma någonstans, att ha någon slags tillhörighet. Med en Citroën gör man det - även om det bara är en C5.

    SvaraRadera
  2. Touché!
    Men också "Precis"! Vad är det man (jag) håller på med egentligen?
    ...å andra sidan...
    Hellre en bil med en årlig timme av svordomar över ett lampbyte än en bil med ständig stålfjädring.

    SvaraRadera
  3. Hellre stålfjädring än stålbad...
    Har själv haft en C5 och aldrig mer, svordomsförrådet tog slut efter två år. Inte bara lampbyten utan minsta lilla servicejobb som man var van att göra själv krävde verkstad och att halva bilen demonterades. Tror att Citroen först designade exteriören och sen började fundera hur dom får resten att rymmas in.
    Dessutom råkade jag utför en liten episod som inte på nåt sätt förbättrade min redan ansträngda relation till Citroen. En kall januarimorgon när jag hade glömt att koppla i motorvärmaren kändes gaspedalen väldigt trög. Kom ut från gårdsvägen med minimalt gasande på en något större väg, satte i tvåans växel och tryckte med kraft ner gaspedalen varefter den hängde sig i bottenläget. Fick till slut stopp på fanskapet genom att vrida av strömbrytaren. Ringde till märkesverkstaden och frågade hur det här kan hända och vad som kan göras. Fick till svar att jag inte är den första som råkat ut för detta, dom har ingen lösning samt att den här bilen inte är gjord för finska förhållanden!? Åtminstone ett ärligt svar. Hittade sen en verkstad i Seinäjoki som hade en lösning bestående av rörisolering och en massa svart tejp, inte vackert men fungerade.
    Att cykla är väl inte riktigt heller nånting för finska förhållanden men skall man både cykla och köra C5 så skall man bo vid medelhavet, där kan man cykelpendla året om och behöver ingen bil.

    SvaraRadera
  4. :) Hmm... Jag hävdar inte att Citroen är bra men samtidigt har jag inte haft några värre problem med bilen under de 6 år jag kört den - annat än blodiga handleder en gång i året. stenskott i rutan och bakbromsar som tog fast. Bra eller dåliga exemplar lär man få oberoende märke - kanske något fler icketrilskande japaner rent statistiskt men även för dem är det nog verkstad som gäller för åtgärder som tidigare fixades hemma i garaget.
    Angående byte av lampor så har jag rätt många i bekantskapskretsen som svär över samma grej. De har andra märken.
    Inte höga betyg här heller: http://www.vibilagare.se/test/produkt/produkttest-lampbyte-i-43-bilmodeller-2059
    Volv,o har ändå fattat och gjort om ett tidigare helvete till barnlek.
    Men men. Andra vinterproblem än att jag kört iväg utan att koppla bort motorvärmaren har jag inte haft och bilen har fungerat fint även då jag glömt koppla i. Ta i trä...

    SvaraRadera