tag:blogger.com,1999:blog-2084300686456494168.post6493054038918283821..comments2018-01-05T20:06:49.933+02:00Comments on Back in Blog: Harmoniskt bilägandeRobert Backhttp://www.blogger.com/profile/09079564438623143554noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-2084300686456494168.post-56480155553344038002012-10-19T12:15:23.948+03:002012-10-19T12:15:23.948+03:00:) Hmm... Jag hävdar inte att Citroen är bra men s...:) Hmm... Jag hävdar inte att Citroen är bra men samtidigt har jag inte haft några värre problem med bilen under de 6 år jag kört den - annat än blodiga handleder en gång i året. stenskott i rutan och bakbromsar som tog fast. Bra eller dåliga exemplar lär man få oberoende märke - kanske något fler icketrilskande japaner rent statistiskt men även för dem är det nog verkstad som gäller för åtgärder som tidigare fixades hemma i garaget.<br />Angående byte av lampor så har jag rätt många i bekantskapskretsen som svär över samma grej. De har andra märken. <br />Inte höga betyg här heller: http://www.vibilagare.se/test/produkt/produkttest-lampbyte-i-43-bilmodeller-2059<br />Volv,o har ändå fattat och gjort om ett tidigare helvete till barnlek.<br />Men men. Andra vinterproblem än att jag kört iväg utan att koppla bort motorvärmaren har jag inte haft och bilen har fungerat fint även då jag glömt koppla i. Ta i trä...<br />Robert Backhttps://www.blogger.com/profile/09079564438623143554noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2084300686456494168.post-53942595692164545322012-10-19T11:03:59.712+03:002012-10-19T11:03:59.712+03:00Hellre stålfjädring än stålbad...
Har själv haft e...Hellre stålfjädring än stålbad...<br />Har själv haft en C5 och aldrig mer, svordomsförrådet tog slut efter två år. Inte bara lampbyten utan minsta lilla servicejobb som man var van att göra själv krävde verkstad och att halva bilen demonterades. Tror att Citroen först designade exteriören och sen började fundera hur dom får resten att rymmas in.<br />Dessutom råkade jag utför en liten episod som inte på nåt sätt förbättrade min redan ansträngda relation till Citroen. En kall januarimorgon när jag hade glömt att koppla i motorvärmaren kändes gaspedalen väldigt trög. Kom ut från gårdsvägen med minimalt gasande på en något större väg, satte i tvåans växel och tryckte med kraft ner gaspedalen varefter den hängde sig i bottenläget. Fick till slut stopp på fanskapet genom att vrida av strömbrytaren. Ringde till märkesverkstaden och frågade hur det här kan hända och vad som kan göras. Fick till svar att jag inte är den första som råkat ut för detta, dom har ingen lösning samt att den här bilen inte är gjord för finska förhållanden!? Åtminstone ett ärligt svar. Hittade sen en verkstad i Seinäjoki som hade en lösning bestående av rörisolering och en massa svart tejp, inte vackert men fungerade.<br />Att cykla är väl inte riktigt heller nånting för finska förhållanden men skall man både cykla och köra C5 så skall man bo vid medelhavet, där kan man cykelpendla året om och behöver ingen bil.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2084300686456494168.post-22343829300398610932012-10-19T09:24:36.264+03:002012-10-19T09:24:36.264+03:00Touché!
Men också "Precis"! Vad är det m...Touché!<br />Men också "Precis"! Vad är det man (jag) håller på med egentligen?<br />...å andra sidan...<br />Hellre en bil med en årlig timme av svordomar över ett lampbyte än en bil med ständig stålfjädring.Robert Backhttps://www.blogger.com/profile/09079564438623143554noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2084300686456494168.post-58288088643728684622012-10-19T08:30:13.144+03:002012-10-19T08:30:13.144+03:00Märkestönteriet handlar nog mest om att känna sig ...Märkestönteriet handlar nog mest om att känna sig hemma någonstans, att ha någon slags tillhörighet. Med en Citroën gör man det - även om det bara är en C5. Anonymousnoreply@blogger.com