fredag 25 juli 2014

Botniacyklingen

Börjar känna mig något så när återställd efter den argsinta bakterie som däckade mig förra veckan. Återställd betyder att jag fungerar till vardags. Cykling är ett oprövat tillstånd i dessa postbakteriala tider och jag misstänker att ordet katastrof-form lär slå i pannbenet när jag trampar förbi Kvevlax på söndag.

På söndag begår jag alltså nypremiär på Botniacyklingen. Eftersom jag tömde systemet (kroppen) och har haft svårt med att få igång ätandet och magen, siktar jag på att inte cykla alls innan söndagen. Undantaget blir en kort runda imorgon (lördag) för att se så att cykeln är i skick. Taktiken är nu att bara tanka energi och inte göra mig av med den innan söndag. Form, styrka och uthållighet må vara färskvara men kanske det finns lite gammal halvhärsken sådan i källaren då när det gäller. Jag får försöka gräva.

Jag är ju - förstås, givetvis, självfallet, naturligtvis - på väg dit med Wawen. Därför startar jag i år i motionsklassen och i sista startfält. Det kändes konstigt att anmäla sig till Botniacyklingen och kryssa i motionsklass. En ny upplevelse helt enkelt.
Ursprungsplanen var att ändå försöka komma i mål först av alla - dvs. att cykla förbi varenda en inklusive täten i tävlingsklassen. Det tror jag bakterien satte stopp för så jag kör nu helt enkelt bara runt och ser vad som händer. Förresten är det väldigt behändigt att få skylla allt på en bakterie. 
Jag som hade bästa formen på minst tio år och så...

Botnian är också lite uppladdning inför FM som går om en vecka. Wawen genomgår just nu en viss racerifiering och jag har under kvällen bytt lite komponenter. Tänkte inledningsvis köra Botnian med de däck som satt på (Marathon Supreme bak och Durano fram).  Till FM satsar jag på Kojak bak och Ultremo ZX fram. Kunde inte hålla mig så jag byter däcken redan nu till Botnian. Blir intressant att se hur de fungerar. Det lär ska vara ljusårsskillnad i rullmotstånd om man ska tro kurvorna på ett X&Y-rutmönster. Jag kanske inte behöver trampa. Det skulle vara rätt skönt.
Blev inte färdig med servicen. Måste ha nytt fälgband till bakhjulet och så behöver jag ny kedjeolja. Sådant får fixas imorgon. Racerpedalerna åker förresten också på så att jag får köra med riktiga skor.

Varmt blir det förresten. Varmt något så djävulskt sägs det. Härligt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar