måndag 27 augusti 2012

Till Jakobstad

Hur går det med Noviakulturens flytt från Nykarleby till Jakobstad egentligen?
Det är en fråga många nervöst ställer sig ute i de österbottniska stugorna.
Vissa har säkert svårt att sova om nätterna medan andra tar till nervlugnande knep som yoga eller tuffa motionspass för att avleda sinnet.
De mest desperata lär köpa kilovis med chips och stirrigt streckglo på alla tre förlängda versionerna av Sagan om ringen.
Jag kan lugna alla och svara att flyttandet går.
Kanske inte snabbt men ej heller hopplöst långsamt.
Vi börjar ha tömt de sista rummen här i Nykarleby och snart är alla kvarvarande attiraljer bara sådant som ska dumpas i sopkontainern. Mycket sådant finns förresten inte heller kvar.
Idag har jag yrat omkring i vår gamla skolbyggnad och plockat ett och annat. Den här veckan tar epoken definitivt slut i och med att vi ska lämna över hus och nycklar sista augusti.
Snart blir det läge att mer ingående få sätta sig ner på stolen i Jakobstad, skruva upp en bokhylla och börja tömma flyttlådorna.
Jag har också planerat vilka vägar jag ska komma cyklande in mot Campus Allegro. Nu inledningsvis kör man in i campus från Runebergsgatan. Fram dit finns det flera alternativ och det är nog bra att testa ett flertal av dem. Upp längs Storgatan och via torget är förstås mest estetiskt elegant medan det känns lite mer rejäl arbetarklass ifall man kör Österleden och in via Köpmansgatan. Är det tuff motvind på morgonen och jag blir sen så kanske det är läge att smyga in till Runebergsgatan via Trädgårdsgatan.
Vid regn blir det alltid förbi torget för att få showa hur lite man reflekterar över dåligt väder och hur tramsiga bilpendlarna egentligen är. Samma gäller i -30°.
När jag kom hem dammsög jag och torkade golvet. Då snurrade Diamond Dogs i stereon.
Därefter gjorde jag en pannkaka, tinade blåbär och hallon samt vispade grädde.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar