lördag 4 augusti 2012

Böcker

Utan att tveka ska jag nu helt okritiskt hylla boken.
Ni vet - en sån där med en massa papper inklämt mellan lite tjockare papper, kartong eller något annat.
I går ramlade en gammal våt dröm ner i brevlådan.
Kanske inte riktigt sant ändå för jag var tvungen att åka till posten och hämta paketet.
Det handlar om tre volymer ur det svenska gigaprojektet Nationalnyckeln.


Två st tjocka böcker med bara blomflugor samt en bok med myror och getingar.
Alla olika blomflugor, myror och getingar som finns i Norden.
Massor med fantastiska bilder och faktaspäckad nördtext.
Bokverket är en del av en omfattande svensk naturinventering men nu hotas den fortsatta publikationen av ekonomiska orsaker då svenska staten vill dra in anslagen.
Ett alternativ är att publicera digitalt.


Då säger jag nej, usch och fy!! Usch, usch, usch faktiskt.
OK. Visst är det fantastiskt med all information på nätet, tillgängligheten och spridningsmöjligheten.
Nu skulle säkert Nationalnyckeln-publikationerna kosta men ändå.
Jag ogillar, rent av hatar, att läsa längre texter via en skärm.
Jag blir för rastlös. Precis som när jag surfar och bara vill vidare till nästa sida och vidare till nästa sida och vidare till nästa sida...
Men så fort jag får en bok i mina händer kommer lugnet. Man sätter sig ner och försjunker i bladen, sidorna, texterna, bilderna. Man känner lukten av pappret och trycket. Det är möjligt att läsa lugnt, harmoniskt och samtidigt oerhört effektivt.
Det mesta jag läser via en skärm blir bara blahablaha i min hjärna och fakta har svårt att smälta in.
Längre texter brukar jag skriva ut för att ge mig själv en chans.


Det är alltså läge att ge världen en uppmaning. Behåll den tryckta boken!
Låt oss (eller åtminstone vissa av oss) få bibehålla möjligheten att känna lugn.
Datorn sitter jag ändå vid i tid och otid. Att ta del av litteratur via samma dyngburk är helt otänkbart.
Är jag på väg att bli en gammal gubbe?
Hmm... Jag minns OS då finländare vann i löpning.


Nationalnyckel-böckerna har kommit ut under ett antal år men jag har av outgrundliga anledningar inte skaffat någon förrän nu trots att jag länge sett dem som det ultimata bokverket i min bokhylla.
Nästa bok blir nog någon med fjärilar och så den med lansett- och broskfiskar.


Men jag hade ju läst en biografi i somras också.
Jag är nämligen lite av en biografi-kille och dras till biografier som en fluga till bajs.
Den biografin var också en bok jag tänkt läsa för länge sedan men som blev bättre sent än aldrig.
Lovade redan i ett tidigare inlägg att jag ska skriva lite kring boken i fråga och det fortsätter jag härmed lova.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar