onsdag 20 juni 2012

Vättern 2012. 8h-spekulation

Så nu till den stora och synnerligen viktiga och allvarliga frågan.
Skulle 8 timmar ha varit möjligt att knäcka från vår startgrupp?
För det första borde vi säkert ha varit fler som kunde gå runt och det var nog ett misstag att vi blev en liten grupp på fyra st. som gled iväg. 
Fanns säkert fler längre bak i fältet som skulle kunna ha hakat på och även bidra med farthållning.


Vi fyra då?
För att gå in under 8 behövs ett snitt på 37,6 (eller eg. 37,1 då VR torde vara 296km)
Vi körde 35,7 i motvinden till Jönköping. 
Så för att kompensera 35,7 och en hypotetisk snittfart på 35 km/h de sista 40 (ny motvind och trångt med cyklister) borde vi ha kört 40,55 km/h på västsidan för att ha lite marginal.
Det tror jag inte vi hade mäktat med men långt från borde vi inte ha varit.
Anders blev snabbast av oss och gick i mål på 8:23. Han (och de två övriga) tappade säkert någon minut i väntan på mig och mitt handskfummel. Sedan tappades ytterligare något när Johan punkterade.
Så får man anta (och hoppas ;)) att mitt avbräck från gruppen gjorde att deras arbetsbörda blev tyngre och att de tappade lite längs vägen. Johans avbräck likaså.
Någonstans längs vägen hade vi nog också fått mera draghjälp så jag tror att vi nog hade kommit rätt nära 8h i alla fall.


Hade jag avbrutit om jag haft handskarna på från start?
Så länge jag körde i mindre grupper (på fyra till Jönköping och på två nästan fram till Hjo) hade jag inga problem med kölden. Den kom ju som sagt när jag vilade bakom ett större gäng. Men jag behövde också vila då efter "partempot" från Bankeryd.
Svar: Jag tror faktiskt att jag skulle ha hållit ut. Man skulle ha jobbat hårt och hållit kvar lite värme utan att ändå knäcka sig i vår NCK-kvartett. Man hade kanske börjat storfrysa längre norrut men samtidigt veta att vi skulle möta mindre regn från Hammarsundet och söderut och på det sättet mentalt klarat av situationen.


Som svar på första frågan. Ja.
Sub 8 var faktiskt en teoretisk möjlighet utgående från hela startgruppen.
Sub 8 var fortfarande en viss möjlighet även för oss fyra som gick iväg...
- Om jag hade lagt på mig handskarna vid start
- Om vi hade fått en liten aning assistans under senare halvan av loppet.
- Om inte Johan punkterat.
- Om inte om varit om.


Varsågod!
Jag är så väldigt stolt och glad över att härmed ha presenterat denna sanslöst viktiga information och ska passa på att även meddela att jag gärna står till tjänst ifall det handlar om att skapa en sub-grupp av NCK's deltagande nästa år. Med fokus från början ska det gå ifall tillräckligt många är intresserade.
Visserligen har jag ju uttalat mig om mitt eget fortsatta cyklande vilket jag givetvis fortfarande står fast vid men hjälpa till kan jag väl ändå göra - typ sitta och spekulera kring upplägg och liknande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar