söndag 17 augusti 2014

En till pliktrunda

Om en vecka är det dags för Nykarlebyloppet. Det blir nya grepp i år och betoningen är hastighetsgrupper - dvs. att man kan anmäla sig till grupper som ska cykla enligt en viss förutbestämd hastighet - så där på ett ungefär alltså.

Jag är med men ändå inte. Jag kör liksom förbil. Jag cyklar förbil. Det betyder att jag blir tvungen att ta i ifall det dyker upp några hårda lagtempogubbar som tänkt spränga alla tänkbara rekord.
Med velon har jag hittills aldrig kört ut till sjöbyarna så denna kväll tog jag mig ut till Monäs och Kantlax för att känna på backarna och vägbeläggningen. Backarna gick fint och om ingen cyklist i Nykarlebyloppet tokrycker i +40 uppför alla motlut så ska jag säkert hålla positionen. Ser det ut att bli starka cyklister som drar på hårt måste jag väl etablera lite avstånd innan backarna.
Största bekymret är egentligen vägbeläggningen. Den är... den är inte...
Monäsvägen går väl an på sina ställen men Kanäsvägen suger watt. Den oerhört grova asfalten absorberar all tänkbar hastighet framåt.
Andra sjön och Vexala skippade jag. Andrasjövägen måste jag nog tjuvträna lite på innan loppet. Måste veta lite hur hastigheten fördelas mellan nerförsbacken och uppförsbacken samt analysera hur mycket försprång jag måste ha innan svängen och klättringen upp.

När jag servade Wawen för någon dag sedan fick jag för mig att försöka ta itu med ett framhjul som roterat lite dåligt. Jag har noterat det tidigare men har på något sätt inte fått det åtgärdat. Bromsen har liksom legat på en aning. Har faktiskt kört länge med framhjulet i det skicket - även FM.
Äntligen fick jag det att släppa och nu rullar det som det skall. Kändes (kanske inbillat) också som om det gick lite lättare. Alla tekniska hjälpmedel för att cykla fortare är välkomna när man som jag cyklar/tränar så ofta som en hel gång i veckan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar