torsdag 20 september 2012

Långa berg, lovande cyklister och Matkahuolto

Vem behöver Alper, Ventoux eller annat krafs när det finns motvind? 
Snittade drygt 26 på hemvägen från jobbet idag men det kändes faktiskt riktigt fint och absolut inte som den evighet det egentligen var. Man ställer in sig på att sitta bekvämt, slappna av och bara trampa sig fram i den takt man mäktar med. Ingen tid att passa och man är hemma när man är hemma. Solen lyste och det var rena Strömsöidyllen.

Det var så himla kul att jag bara slängde in ryggsäcken där hemma och fortsatte iväg mot Munsala med samma härliga motvind i plytet. Lite förbi grustaget på Munsalavägen noterade jag en liten svart prick långt borta i fjärran. Svårt att låta bli att jaga så takten pressades upp. Då var plötsligt inte motvinden lika kul längre. Än värre var att den svarta pricken växte oroväckande långsamt. Jag gick nära max och det gav inte resultat. Ska det få vara så?
Men med tungans undersida full av skavsår från framhjulet blev pricken till slut en fläck och efter Lojlax var jag äntligen upp jämsides. Det visade sig vara Rasmus - ytterligare en ytterst lovande ung cyklist - som trampade lätt och fint i motvinden och som hade planerat ta sig mot Oravais och Jeppohållet (tror jag han sade). Killen har ju cyklat tusentals och åter tusentals kilometer denna sommar. Femsiffriga tal på mätaren.

Jag stannade i Munsala. Den verkliga orsaken till min förlängning av cykeldagen fanns nämligen på Nykarlebys Matkahuolto - som alltså finns vid Berras i Munsala. 
Ett stort paket.
Jaha? Tänker den uppmärksamme läsaren. Hur hade han tänkt ta hem ett stort paket på racercykeln?
Jo paketet innehöll en ryggsäck så jag öppnade helt enkelt paketet på plats, lämnade kvar den fina lådan, hängde väskan på ryggen och trampade hem.
Har försökt slå två flugor i en smäll. Jag har varit i behov av en kameraryggsäck som kan svälja en hel del utrustning + lite annat och jag behöver en bättre ryggsäck för jobbpendlandet. Hittills har jag kört med pojkarnas gamla skolväskor och det är lite nötta prylar med halvsöndriga, slängande remmar och gulliga reflex. Den kameraryggsäck jag beställde kan även användas som normal ryggsäck då själva kamera-avdelningen kan plockas ut som en helhet. Dessutom följer regnskydd med och det är ju positivt för de dagar jag ska cykla till jobbet i ösregn. Däremot visade sig väskan vara större än jag trodde så den kanske är lite otymplig för pendlandet ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar