fredag 11 november 2016

Mitt i den globala nyhetstorkan

... ja det är ju då - mitt i nyhetstorkan - hjärnan börjar vingla iväg på diverse irrfärder ut mot mer livsavgörande frågeställningar. I ett år jar jag t.ex. grunnat på ett namn åt denna båt. Medan jag i dag var ute vid Bådan och bytte kapellet mot tvenne presenningar återkom den där namnfrågan med förnyad kraft. Mer om det nedan.

Två presenningar? 
Alltså två? 
2?
Jo för att jag köpte en (1st) som var för liten. Det var mental kollaps medan jag fingrade på alternativen vid den lokala presenningsbutiken - som för övrigt hade rysligt få alternativ att fingra på. 
- Det fanns testosteronmarinerade och tunga presenningar som kräver banklån och två gaffeltruckar.
- Det fanns stora exemplar av de där som är vävda av återvunna gröna plastpåsar och som antingen bildar lång konfetti eller återfinns öljettlösa i skogsbrynet 100 meter bort när det blåser fyra sekundmeter.
- Det fanns 3x5m-presenningar av kvalitet mittemellan de redan nämnda. En sådan köpte jag utan att fatta vidden (bredden) av det hela. Tre meter är nämligen och givetvis inte tillräckligt brett.

Men jag kombinerade med en annan 3x5meters-presenning på andra ledden. Det blir kanske okej så där också. Den här vintern bemödar jag mig inte om att ha hela båten täckt. Den ska säkert tåla lite snö över ruffen. Får väl åka dit och kolla läget med jämna mellanrum. 

Enligt uppgift hade båten ett slags inofficiellt namn tidigare. Det var någon namnifiering av ordet punainen, men jag kommer inte ihåg vad. Själv har jag bara benämnt båten "Delfinen" på grund av varvets modellbeteckning - Delfin.

Att byta namn på båtar kräver vansinnigt komplicerade åtgärder. Man måste typ rabbla toklånga böner och besvärjelser till Poseidon. Samtidigt bör man antagligen stå på knäna bland strandstenarna, äta två meter tågvirke och piska kinderna med en simpa. Utöver det måste jag säkert blidka Njord också. 

Eftersom det tidigare namnet inte var officiellt, så hoppas jag att nämnda havsgudar heller inte har några anteckningar i sina register. Det finns således kanske en viss chans att jag får ge båten ett riktigt namn utan överdrivna uppoffringar. Men vad ska båten heta? Inget självklart namn har ploppat upp ur ryggmärgen under detta första Delfin-ägar-år.

En gång kollade jag vad delfiner har för vetenskapliga namn. 
Delphinus låter för töntigt pretentiöst. 
Släktnamnet Cephalorhynchus känns en smula komplicerat. 
Stenella kunde vara passande om det inte vore för associationen till grundstötning. Dessutom blir det lite för Viking Line-igt med tanke på både ändelse och båtfärg. 
Orcaella då? Pjah... Nä! Släpper det delfinspåret. 

Finns det någon känd delfin som kunde släppa sitt namn?
- Flipper? Skulle inte tro det.
- Opo? Hmmm...
- Pelorus Jack? Pssss...
- Moko? Ta det på dialekt!
- Willy eller Keiko? Späckhuggare är också delfiner. Hjälper inte.
Återvändsgränd. Andra alternativ?

- Boaty McBoatface? Skulle inte tro det.

- Film? Big Lebowski, Apocalypse Now eller Godfather
- Låttitel? Idiot WindSeymour Stein eller Pa to ta na kako
- Bandnamn? Daisy ChainsawPulp eller Bob Hund
- Första träffen på google-sökning av "båtnamn"? Costa Lota Money... Pffff! Dåligt!
- Seriefigur ur Snobben? Woodstock eller Peppermint Patty. Varför?
- Fartygsnamn från film? Belafonte, Disco Volante eller Red October
- Prima sponsordeal? Fennovoima, Jeppo Lantgris eller Exxon Mobil
- Costeau eller Attenborough
- Adlercreutz eller Döbeln
- ?

Hur svårt kan det vara?

fredag 4 november 2016

Sensommaren är på väg

För nästan exakt ett år sedan - 6.11.2015 - hängde den här båten under en liknande kran mitt i korsningen Kyrkogatan - Borgaregatan. Då hade den kommit rullande från Ylöjärvi. Idag blev det läge att avlägsna den från vattnet som de senaste dygnen blivit märkvärdigt skarpt på sina ställen. Sensommaren är tydligen på kommande. 

Båtsäsongen 2016 blev ju faktiskt riktigt lång. Det är dock inte samma sak som att båten var särskilt länge i sjön. Men jag tillbringade i alla fall ganska mycket tid i båten - både medan den stod på land och när den låg i hamn. Att olja ner fingrarna upp till ögonbrynen en vacker sommardag i en liten båthamn är lika med storslagen och svårslagen skärgårdsromantik. Men visst blev det ju till slut en dryg handfull problemfria vändor ut, varpå jag fröjdfullt kunde konstatera "den här båten är ett mycket vettigt och bra köp!". Stort grattis till mig själv och mitt excellenta omdöme!

Jag kunde ha chansat - bett traktorföraren backa ner trailern vid rampen och kört på. Men det kändes på alla sätt och vis mer avslappnande att få placera ner Delfinen lugnt, sakligt, exakt - och framförallt med värdighet - på trailern. Nykarlebuds kranbilskötare utför dylika uppgifter med bravur.

De enda kvarvarande båtarna är förstås isbrytarna.

Har bokat platsen för nästa säsong också. Bådahamnen är en alldeles ypperlig plats. Hyfsat nära stan och jämfört med Andra sjön är det en halv timme närmare öppet hav och farlederna både norrut och söderut.

Båten kommer att stå vid hamnen den här vintern. Återstår att plocka ur de sista prylarna och fixa med presenning. Den uppmärksamme läsaren noterar säkert att jag under sommaren applicerat bottenfärg i tonen bajsbrun. Är inte helt säker på om det var rätt val och det vore kanske på sin plats att skrubba lite nu. Känner jag mig själv rätt försöker jag åtgärda det på våren. Just nu är nämligen en tidsrymd som inbegriper nödvändig prioritering av helt andra åtaganden. Grön bottenfärg med vit snobbrand fixas således högst antagligen ett helt annat år. Dessutom känns det som om jag borde våga vägra större ingrepp inför sommaren 2017. Annars är det uppenbar risk att sjösättningen sker i augusti.